Sunday, June 13, 2010

Melayu Liberal-Melayu Tak Sedar Diri

seronok baca artikel ini. Ramai sgt melayu x sedar diri.
Roots bloody Roots..


http://anotherbrickinwall.blogspot.com/2010/06/melayu-liberal-si-tanggang-masyarakat.html

“Melayu atau separa Melayu (lahir dari perkahwinan campur) yang merasakan diri mereka lebih baik dari Melayu lain kerana memegang jawatan tinggi di sektor swasta, korporat atau syarikat milik kerajaan. Mereka menganggap Bahasa Inggeris adalah bahasa pertama dan merasa megah kerana tidak fasih berbahasa kebangsaan.

Mereka jarang sekali dan akan mengelak untuk bergaul dengan Melayu ‘biasa’ . Mereka juga merasa bangga kerana tidak arif berkenaan budaya dan tradisi Melayu. Melayu liberal ini seringkali hanya bergaul dengan bangsa Cina, India, Mat Salleh dan Melayu liberal seperti mereka sahaja.”

Melayu liberal walaupun mungkin cemerlang dalam akademik dan bidang masing-masing, tetapi pengetahuan mereka hanya terhad setakat itu sahaja. Tanpa hati yang murni dan fikiran yang terbuka, seorang yang berpelajaran boleh menjadi jahil sepertimana seseorang yang tidak pernah menjejakkan kaki ke sekolah.

Petronas, Proton, Khazanah dan Sime Darby adalah beberapa bukti kebolehan dan daya saing Melayu biasa. Dan teka siapakah yang menggoyahkan kekukuhan khazanah-khazanah negara akhir-akhir ini?

Manusia bodoh, korup dan dungu yang memanggil diri mereka Melayu liberal!